Gepubliceerd op 21-02-2024
Recruitment en menselijkheid. Twee begrippen die niet snel met elkaar geassocieerd worden. Over het algemeen scoort de recruitment sector laag als we kijken naar maatstaven als vertrouwen, begrip, empathie en wederkerigheid. De reputatie van de recruiter is er één van zoveel mogelijk deals maken, matches al dan niet forceren en CV’s doorschuiven zonder interesse te tonen in de wensen van de kandidaat en/of opdrachtgever.
Wat echter vaak vergeten wordt, is dat er ook recruiters zijn die een passie hebben voor het helpen van anderen: of dat nu kandidaten aan hun droombaan helpen is, of de perfecte connectie maken tussen werkgever en nieuwe werknemer. Recruiters die kunnen luisteren, de juiste vragen weten te stellen en eerlijk durven te zijn. Goede recruitment draait immers niet om massa en onpersoonlijkheid, het gaat om maatwerk: iedere kandidaat is anders, iedere opdrachtgever heeft andere wensen.
En die menselijkheid, die aandacht voor het individu, is wat goede headhunters onderscheidt van de minder goede. Het investeren in relaties, vertrouwen opbouwen en transparant communiceren zorgt ervoor dat alle partijen een prettige samenwerking ervaren. Een goede, langetermijnsamenwerking zorgt voor resultaat op verschillende vlakken: kandidaten worden goed gescreend voordat ze voorgesteld worden, plaatsingen worden gedaan met het oog op duurzaamheid en het gehele wervingsproces wordt significant sneller en effectiever. Kort gezegd: recruitment met een persoonlijke insteek levert onderaan de streep meer resultaat op.
In recruitment werken we met mensen. Een menselijke benadering hanteren is dan ook niet meer dan logisch.
Dus, hoe integreer je menselijkheid in je eigen recruitmentproces?
Eén van de belangrijkste aspecten van menselijke recruitment is het opbouwen van duurzame relaties met kandidaten. Dit gaat verder dan alleen het invullen van een vacature. Het gaat om het creëren van een band met de persoon achter het CV, het begrijpen van hun doelen en ambities, en het tonen van oprechte interesse in hun welzijn. Dit helpt niet alleen om talent aan te trekken, maar ook om ze te behouden.
Neem de kandidaat-ervaring van jouw organisatie eens onder de loep. Voelen kandidaten zich gewaardeerd en gerespecteerd als ze solliciteren of op gesprek komen? Een fijne ervaring tijdens het sollicitatieproces kan leiden tot positieve mond-tot-mondreclame, meer gekwalificeerde professionals en in het algemeen een betere reputatie als bedrijf zijnde.
Hoe je de kandidaat-ervaring ten goede verbetert? Dit kan al door te zorgen dat de kandidaat zich gehoord voelt. Focus op persoonlijke aandacht, probeer empathisch te luisteren en ben duidelijk en eerlijk over de rol.
We noemden hem al even: empathie speelt een cruciale rol in het menselijk houden van recruitment processen. Het helpt recruiters om de behoeften en wensen van kandidaten te begrijpen en om een positieve ervaring te creëren. Stel de juiste vragen, probeer je in te leven in de kandidaat en erken de tijd en moeite die zij in de sollicitatieprocedure hebben gestopt.
Wij geloven dat écht goede recruitment om de balans tussen resultaat en een prettige ervaring gaat. Leveren en presteren, maar ook reflecteren en groeien. Met als basis een goede communicatie en wederzijds vertrouwen. Een goede relatie hoeft niet ten koste te gaan van resultaten. Samenwerken, of dit nu met opdrachtgevers of kandidaten is, moet als uitgangspunt hebben dat beide partijen er beter van worden.
Wil je jouw recruitmentproces ook beter maken en meer toptalent aantrekken? Lees dan eens onze gratis whitepaper over het aantrekken van IT-talent of neem vrijblijvend contact met ons op om erachter te komen wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen.