Gepubliceerd op 23-10-2024
Steeds meer bedrijven gebruiken AI om hun omzet te verhogen. Volgens experts is AI zelfs de nieuwe elektriciteit en binnenkort niet meer weg te denken uit de digitale omgeving – net zoals dat het nu ondenkbaar is om op kantoor te werken zonder computer.
De mogelijkheden met AI
AI heeft veel verschillende functies als het aankomt op het verhogen van sales. AI verbetert traditionele verkoopmethoden door geavanceerde klantsegmentatie, snelle marktinzichten en efficiënte trainingen te bieden. Volgens Bob Seaton, werkzaam bij technologieadviesbureau BUILT, helpt AI bedrijven sneller cruciale informatie over klanten te verzamelen, wat leidt tot sterkere klantrelaties en een concurrentievoordeel.
AI biedt ook nieuwe mogelijkheden zoals het creëren van (visuele) content, contractbeheer, het beantwoorden van vragen en het automatiseren van taken. Generatieve AI maakt gepersonaliseerde communicatie mogelijk, waardoor dit op maat kan worden afgestemd per doelgroep. Volgens Jared Coyle, CAIO bij Business Applications Provider SAP Noord-Amerika, kan AI in de vroege verkoopfases waardevolle klantinzichten bieden. Bovendien kunnen analyses door AI klanttevredenheid beter voorspellen en de kans op het sluiten van contracten vergroten.
Speed is key
De kracht van AI? Die ligt in de snelheid waarmee het overvloedige data identificeert, en vervolgens effectief benut om inzichten te verkrijgen en tastbare bedrijfsresultaten te genereren. Trends binnen data kunnen sneller dan ooit worden opgespoord, aldus Seaton. Hierdoor kunnen bedrijfsleiders verborgen patronen herkennen, meer doelgerichte vragen stellen en groei versnellen. Ook versnelt het productontwikkelingen door snelle prototype testing.
Niet langer mee wachten
Pranav Gupta, senior data scientist bij Lowe’s Home Improvement, drukt bedrijven op het hart om niet langer te wachten met het implementeren van AI. Hierbij is de eerste stap om in kaart te brengen waar je als bedrijf het meeste terrein kan winnen, wat uiteindelijk kan leiden tot een hogere klanttevredenheid en aankoopbereidheid.
Uiteindelijk zullen de bedrijven die wél AI gebruiken zelfs bedrijven vervangen die hier geen gebruik van maken. Waarom? Door de snelheid waarmee AI inzichten genereert uit data, kunnen bedrijven snel en exact de behoeftes van klanten vervullen – sneller dan concurrenten die dit niet doen. Hierdoor kunnen klanten eerder ‘ja’ zeggen in de salescyclus, wat een aanzienlijk concurrentievoordeel is. Als je op den duur geen AI toepast, mis je als team waardevolle inzichten van je data, waardoor je kansen op sales afnemen en de omzetgroei stagneert, volgens Coyle. Ook waarschuwt hij dat langzamere responstijd en minder persoonlijk klantadvies klanttevredenheid en -loyaliteit doen dalen. Tot slot zullen foutieve of incomplete voorspellingen gedaan worden, wat leidt tot slechte besluitvorming.
Hoe succes te meten?
Hoe effectief het gebruik van je AI-tool is, kan je op verschillende manieren meten. Volgens Gupta kan je het verschil in statistieken meten die gebruikelijk belangrijke KPI’s vormen, zoals toename van omzet en NPS, en afname van klachten van klanten. Ook kan je verschillende AI-verkooptools vergelijken met A/B-tests om te bepalen welke tool de hoogste conversie en klantbetrokkenheid genereert, aldus Coyle.
Ik wil dit ook!
Wil jij ook je organisatie naar een hoger niveau tillen, maar weet je niet goed hoe je dit aanpakt of waar je moet beginnen? Of wil je in kaart brengen waar jouw bedrijf staat in de ontwikkeling van AI en welke kansen nog mogelijk zijn? Ons Business Intelligence team is gespecialiseerd in het identificeren wat nodig is om grote hoeveelheden data inzichtelijk te maken en bedrijfsbeslissingen te optimaliseren. Zij staan klaar om je te voorzien van alle informatie over deze markt: neem dus meteen contact met ons op voor een adviesgesprek en wij helpen je verder!
Bron: https://www.informationweek.com/machine-learning-ai/boosting-sales-with-the-power-of-ai#close-modal