Het bouwen van een sterk werkgeversmerk speelt een cruciale rol in het aantrekken van nieuw talent én het behoud van huidig talent. Je werkgeversmerk, ook wel het employer brand genoemd, wordt beïnvloed door verschillende factoren binnen je organisatie. Lees verder om te ontdekken welke dit zijn en hoe je deze kunt verbeteren om je reputatie als werkgever zo hoog mogelijk te houden.
Employer Branding: wat is het?
Employer branding is het proces waarbij een werkgever zichzelf positioneert als een aantrekkelijke werkplek voor potentiële en huidige werknemers. Het gaat verder dan alleen het werven van talent: het is eigenlijk het fundament van je wervingsstrategie. Met als doel het creëren van een positief imago van jouw bedrijf als werkgever, zowel intern als extern.
De voordelen
Op de concurrerende arbeidsmarkt, en dan met name in de IT-sector (waar de vraag naar hoogopgeleide professionals hoog is en het aanbod beperkt), is een sterk werkgeversmerk een krachtige tool om talent aan te trekken en te behouden. IT-professionals zijn vaak selectief in hun keuzes en zoeken naar bedrijven die niet alleen uitdagende projecten bieden, maar ook een aangename werkomgeving, doorgroeimogelijkheden en een positieve bedrijfscultuur.
Tips en tricks voor een sterk werkgeversmerk
- Identificeer wat jouw bedrijf uniek maakt en hoe dit zich vertaalt naar de werkcultuur en de ervaring van werknemers. Communiceer deze unieke aspecten vervolgens duidelijk en consequent in alle employer branding-uitingen, van vacatureteksten tot sociale media.
- Werknemers vinden het anno 2024 een must om hun vaardigheden uit te breiden en niet alleen te groeien in een rol, maar ook als persoon. Investeer daarom in continue ontwikkeling en training van je werknemers. Denk bijvoorbeeld aan traineeships, workshops of cursussen. Vergeet dit vervolgens ook niet te communiceren naar potentiële nieuwe werknemers.
- Online aanwezigheid is essentieel om potentiële kandidaten aan te trekken. Zorg voor een aantrekkelijke werkenbij-pagina op je website, wees actief op social media en deel verhalen van werknemers om een écht beeld van je organisatie te delen.
- Een positieve en ondersteunende werkcultuur is één van de belangrijkste factoren die talent aantrekt en behoudt. Zorg voor een open communicatie, voldoende waardering en een goede balans tussen werk en privé.
- Luister naar feedback van zowel huidige als voormalige werknemers en gebruik deze inzichten om waar nodig veranderingen door te voeren. Doe bijvoorbeeld regelmatig een survey op de werkvloer om het werkgeluk te toetsen en laat de kans niet voorbijgaan om exitgesprekken te voeren.
Wil je weten wat je nog meer kunt doen om als organisatie meer IT-talent aan te trekken? Lees dan onze whitepaper of neem vrijblijvend contact met ons op.